dinsdag 19 juni 2012

Interview EkoPlaza!


2.                                                        EkoPlaza

Gegevens geïnterviewde:

Naam:                                 Alfred de Freze
Bedrijf:                               EkoPlaza


11.      Wat is EkoPlaza?
EkoPlaza is een biologische supermarkt waar dus echt alleen puur biologische producten worden verkocht.

22.      Wat is het doel EkoPlaza?
Het doel is om men bewust te maken van biologische producten. Er zijn ook wat elementen  waar EkoPlaza veel waarde aan het hecht en waarop de producten ook gebaseerd op zijn.
Dit zijn:
Betaalbaar biologisch   > Iedereen moet biologische producten kunnen kopen!
Bewust lekker eten         > gezonde keuze voor mens en natuur. Door de tijd & kracht         
                                              krijgt de natuur de kans om de producten nog smaakvoller te maken.
Persoonlijk & dichtbij    > EkoPlaza kent de leveranciers persoonlijk, eerlijkheid voorop!
Verrassend & gevarieerd > de leveranciers houden de natuurgezond door gevarieerd
                                                  bodemgebruik en het kweken van bijzondere producten. Het
                                                  assortiment van EkoPlaza is daarmee ook verrassend &
                                                 gevarieerd.
Samenwerking                > de kracht van de kringloop maximaal benutten. EkoPlaza 
                                                werkt alleen samen met leveranciers, telers en boeren die
ambitie hebben
                                                mooie en eerlijke producten te  maken.

33.      Wat is er zo speciaal aan biologische producten?
Biologische producten houden zijn ten eerste gezond, maar houden zich naast de gezondheid ook bezig met het welzijn van de natuur. De bodem wordt niet overbelast met overproductie en er worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Alles wat geproduceerd wordt is eerlijk en puur.
Op langere termijn behoudt de grond zijn voedingsstoffen meer dan bij de massaproductie.

44.      Is er een bepaalde doelgroep gekoppeld aan EkoPlaza? Waarom wel/niet?
EkoPlaza heet iedereen welkom. Hoe meer klanten overstappen op biologische producten, hoe beter voor mens en milieu. Toch heeft de term ‘biologisch’ van oudsher een ‘geitenwollensok-imago’ gekregen wat jammer genoeg veel ‘Albert Heijn klanten (de massa) weerhoudt om biologische producten te kopen. Plus, men denkt vaak dat het ook extra duur is. Dat houdt ze tegen.

55.      Hoe kan een bepaald beeld van een bepaald type winkel versterkt worden?
Allereerst door de media. Ze ‘verergeren’ of ‘verdikken’ vaak het beeld van een bepaald type waardoor sommige termen als ‘geitenwollensok’ en ‘biologisch’ aan elkaar gekoppeld worden. Er hoeft maar één ‘bepaald type’ iets zoals een biologisch product te kopen en men kan het nauwelijks los van elkaar zien. Zo kan een product ongewild en onterecht een bijv. wat stoffige naam krijgen.

66.      Wat zou een gewenste uitstraling kunnen zijn EkoPlaza?
Een frisse, moderne uitstraling zodat het voor meerdere aantrekkelijk wordt, maar waarbij wel de waarden van EkoPlaza duidelijk naar voren komen en het doel ‘biologisch’ niet vergeten mag worden, want dat moet absoluut vooraan blijven staan.

77.      Is EkoPlaza, misschien onbewust, bezig met een bepaalde trend?
Milieu & duurzaamheid spelen een belangrijke rol in dit verhaal. Alle producten zijn biologisch en dus duurzaam geproduceerd waarbij de grond goede herstelkansen krijgt en de producten ook de smaak mee kan geven die ze verdienen. Eerlijkheid & puurheid staan hoog in het vaandel. Dat is iets wat je voornamelijk met duurzaamheid kunt bereiken.

88.      ‘Persoonlijk & dichtbij’, is dat ook gericht naar de klant?
EkoPlaza vindt het belangrijk om een persoonlijke band te creëren met haar klanten. Laten zien wat de klant allemaal gegeven kan worden waarin ook een soort ‘dankbetuiging’ naar de klant in zit die zodoende milieubewust aan het consumeren is.

99.      Is EkoPlaza überhaupt geïnteresseerd in andere trends naast duurzaamheid?
Verfrissende ideeën zijn altijd welkom. Het kan deuren openen waar in eerste instantie niet aan gedacht is en hopelijk ook nieuwe klanten kan trekken die zodoende ook milieu bewust worden.

10.  Houdt EkoPlaza zich ook bezig met het fenomeen ‘social media’?
EkoPlaza houdt zich inderdaad bezig met social media. Het bedrijf is te volgen via Facebook, Twitter en de laatste nieuwtjes via RSS. 

2 opmerkingen: